Mindstorms EV3

Materialen: Onderwerpen: ,

De Mindstorms EV3 is de opvolger van de NXT. Deze robot heeft een krachtigere computer. Het heeft ook andere sensoren dan de NXT.De EV3 heeft: Een infrarood sensor om afstand te meten. In plaats van een ultrasone sensor. Een kleurensensor. Een tastsensor. (Deze heeft de NXT ook!) De opdracht: LEGO Mindstorms EV3 – Leren programmeren … Meer lezenMindstorms EV3

Mindstorms NXT

Materialen: Onderwerpen: ,

De Mindstorms NXT is een robot van LEGO. Bij onze CoderDojo kan je deze robot gaan programmeren. De robot heeft een aantal sensoren, zoals een ultrasone sensor om afstand te meten, een lichtsensor en een geluidssensor. Benodigdheden Een Mindstorms NXT robot. Deze kan je lenen tijdens de CoderDojo. Een computer met het Mindstorms EV3 programma. … Meer lezenMindstorms NXT

De mBot programmeren met Scratch

De mBot van Makeblock is een robot, die gebaseerd is op een Arduino processor. Dat maakt programmeren in Scratch (met mBlock), maar ook in C++ via de Arduino IDE mogelijk.Een eerste kennismaking en uitleg over aansluiten en software vindt je hier:       Kennismaking met mBot Benodigdheden Een computer met Scratch. Een MakeBlock mBot … Meer lezenDe mBot programmeren met Scratch

Muis Patsen!

Materialen: Onderwerpen: , ,

Help! Er zitten muizen in de keuken. Help jij de muizen te vangen? In deze opdracht gaan wij het spel “muis patsen” in Scratch maken. Elke paar seconden flitst er een muis op het scherm. Daarna moet jij de muis zien te vangen met jouw eigen muis, de computermuis 😉 . Hoeveel muizen kan jij … Meer lezenMuis Patsen!

Red de Prinses!

Materialen: Onderwerpen: ,

Er is een prinses in moeilijkheden! We maken een doolhofspel, waarbij je de kat (dat is onze held!) door het doolhof moet leiden en de prinses moet bevrijden. En, als dat een beetje lukt gaan we het spel nog een beetje moeilijker maken. Benodigdheden Een computer met Scratch. De opdracht: Red de Prinses De opdracht … Meer lezenRed de Prinses!

Sorteren in Scratch

Materialen: Onderwerpen: , ,

Sorteren is een bewerking die in het dagelijks leven vaak voorkomt op allerlei terreinen om dingen te ordenen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het op alfabet zetten van namen in een adresboek of voorwerpen rangschikken naar grootte. Het is dus begrijpelijk, dat ook in software meerdere methodes (=algoritmes) zijn bedacht om reeksen gegevens (in het Engels datasets genoemd) te sorteren. Deze variëren van eenvoudig maar … Meer lezenSorteren in Scratch