Doolhof Kruiper

Materialen: Onderwerpen: , , , Moeilijkheidsgraad:

Dit is een bijzondere opdracht, omdat hij een beetje kunstmatige intelligentie laat zien.Als het je lukt om een goed algorithme (een Als_dan_anders stappenplan te bedenken en te programmeren lijkt de robot “slim” te zijn en zelf de uitgang te kunnen vinden. De robot moet dus zelfstandig de uitgang zoeken (in het doolhof aangegeven met het … Meer lezen

Scoreboard

Materialen: Onderwerpen: , , , Moeilijkheidsgraad: ,

In deze opdracht gaan we een score bord maken welke voor heel veel andere toepassingen is te gebruiken. Dit doen we met behulp van één Sprite waar de uiterlijken uit cijfers, karakters of zelfs teksten kunnen bestaan. Alle benodigde variabelen en signalen maken deel uit van de sprite.Het score bord bij deze opdracht bevat vier … Meer lezen

Skispel in Python

Materialen: Moeilijkheidsgraad:

In deze opdracht gaan wij een skispel in Python maken. In dit spel zoeft Rob de robot de piste af. Om mee te kunnen doen voor de volgende Robolyimpische Spelen, moet Rob zoveel mogelijk punten halen. Rob krijgt punten door tussen de vlaggen te skiën, wat nog niet zo makkelijk is. Voorbereiding Om deze opdracht … Meer lezen

Crypto

Berichtjes verzenden naar vrienden kan met geheimschrift. Een manier om dit te doen is met een vertaaltabel. Elke letter uit het alfabet wordt dan vertaald naar een andere letter. Zo kan een A bijvoorbeeld een K worden in de geheime boodschap. In deze opdracht gaan wij geheime boodschappen maken met Scratch! Benodigdheden Een computer met … Meer lezen

Redding is nabij

Een orkaan heeft het eiland verwoest. Veel bewoners hebben geen huis meer. Gelukkig heeft een ander eiland een vliegtuig gestuurd. In dit vliegtuig zitten kratten met tenten, eten en drinken. Jij zit in het vliegtuig en moet de kratten op het juiste moment uit het vliegtuig gooien. De kratten vallen daarna aan parachutes naar beneden. … Meer lezen

Pong

Deze opdracht is geschikt voor beginners, maar is ook leuk voor iets gevorderden. Pong is een van de eerste computer-games.Je beweegt hierin een blokje heen en weer met de muis, en probeert hiermee de bal te raken, die willekeurig over het scherm beweegt. De volgende basisfuncties moeten worden gemaakt:– De bal beweegt in een willekeurige … Meer lezen