Dit is een bijzondere opdracht, omdat hij een beetje kunstmatige intelligentie laat zien.
Als het je lukt om een goed algorithme (een Als_dan_anders stappenplan te bedenken en te programmeren lijkt de robot “slim” te zijn en zelf de uitgang te kunnen vinden.
De robot moet dus zelfstandig de uitgang zoeken (in het doolhof aangegeven met het paarse blokje) en doet dat met maar enkele regels, die zijn gedrag beschrijven:
- Ga vooruit zolang je de wand aan de linkerkant hebt (en voelt).
- Als je geen wand meer links voelt, ga dan linksaf, tenzij je een wand recht voor je voelt.
- Als je wel een wand voor je hebt ga dan rechtsaf
Deze beschrijving is gebaseerd op het zogenaamde “Wall-Follower_Algorithm” . Hierbij loop je langs de wand en volgt de wand steeds, tot je de uitgang vindt.
Het is echter nog niet zo eenvoudig om deze “gedragsregels” om te zetten in een goed werkend programma. Daarom is dit ook een project voor gevorderden.
Het is aan jou om de regels te bedenken en om te zetten in een Algorithme en daarna een programma.
Benodigdheden
- Een computer met Scratch.
Basisbestand
De opdracht
De mentorhandleiding
- De mentorhandleiding vind je hier.