Een functie of subroutine is een duidelijk afgebakend programmablok met een eigen naam binnen een computerprogramma, dat elders in het programma aangeroepen (uitgevoerd) kan worden.
In alle programmeertalen kun je functies gebruiken om je programma overzichtelijker en korter te maken en om herhalingen te vermijden. Je kunt daardoor ingewikkelde dingen doen , zonder dat je programma groot of onleesbaar wordt.
In Scratch maak je een functie door eigen blokken te maken die je daarna in het hoofdprogramma en andere functies/blokken kunt gebruiken.
Je vind deze in Scratch 2 onder Meer blokken in het menu.
Opmerking:
In mBlock kun je hetzelfde doen, alleen vindt je daar de extra blokken onder het menu Variabelen.
Opdracht : Veelhoeken tekenen met functies
In deze opdracht kun je leren hoe je een ingewikkeld programma kunt maken door een paar handige functies te maken.
Als het gelukt is de veelhoeken te tekenen met functies is hier nog een programma om te laten zien hoeveel je met functies kunt doen.